Ting du ikke vidste om farven gul

Modemagasinerne skriver i år, at gul er den nye “millenial pink”, når det kommer til valg at tøj på mode. Men hvor meget ved du egentligt om den gule farve? I denne artikel kan du læse om ting, som du (nok) ikke allerede vidste om den gule farve.

Den gule farve bliver associeret med ting som fx varme, venskab, sjov og glæde. Farven kan også symbolisere ting som fx evigheden og forklarelse. Farven kan også symbolisere mange forskellige ting, når det kommer til lande og kultur. Mens den gule farve symboliserer mod i Japan, så er det et symbol på sorg i Egypten. I Kina var farven den mest fornemme farve, og i flere perioder var den gule farve forbeholdt kajseren.

Generelt forbindes gul med yang i østen, og dette er et symbol på centrum af universitet. I en anden side af verdenen var gul symbol for det sydlige verdenshjørne i mayakulturen. I Islam forbindes farven med visdom, mens zuni-indianerne satte den gule farve sammen med luften. Gul har også en vigtig betydning i kristendommen, hvor den symboliserer det evige lys, magt samt Guds herlighed. I kristendommen bliver den gule farve generelt forbundet med guddommelighed, kongelighed og visdom.

Selve navnet på farven på engelsk “yellow” kommer fra det Oldengelske ord “geolo”, som er ensbetydende med fejhed i de angelsaksiske lande. En anden pudsig ting, som er mere moderne, er at man kan bruge amerikansk slang til at sige en person er “yellow”, hvis han eller hun er en kujon.

I mange lande er taxaer gule. Det ved de fleste, der har set film fra USA, som finder sted i storbyer som fx New York. Men faktisk startede traditionen i Chicago. Den amerikanske taxa iværksætter John D. Hertz malede sin taxa gul efter, at han havde hørt om en undersøgelse fra Universitetet i Chicago, som påstod at gul er den farve, som man nemmest kan se fra distancen. Den samme tankegang blev også senere brugt til design af skolebusser og skilte med advarsler.

Hjemme i Danmark bliver gul også forbundet med flere forskellige fodboldklubber. For det første kalder Brøndby fans sig for “the yellow-blue army”.

I den anden ende af landet har vi “den gule fare”. Her er der tale om A.C. Horsens fanklubben, som blev grundlagt i sæsonen mellem 1996 og 1997, men faktisk går begrebet “den gule fare” meget længere tilbage i historien. Det går tilbage til 1895, da kejser Wilhelm af Preussen advarede den europæiske befolkning imod mongolerne, som han mente ville oversvømme verden.

I Danmark har gul også været synonym for discountkæden Netto siden 1981. Men for nyligt har Netto investeret flere millioner i et nyt koncept, som skal ændre designet af butikken. Alligevel vil danskerne nok længe forbinde gul med Netto og discount.