Start dagen med sund morgenmad

Mange af os er trætte om morgenen, og derfor kan vi alt for ofte komme til at vælge en mindre sund løsning til dagens første måltid. I denne artikel kan du læse om, hvordan du kan starte dagen med sund morgenmad.

Kan man springe morgenmaden over?

Det bliver ofte debatteret, om morgenmaden er dagens vigtigste måltid, og hvorvidt måltidet kan springes over. Ifølge eksperter fra DTU handler det mest om, at du skal mærke efter i din krop. Hvis du ikke er sulten om morgenen, hjælper det ikke at tvinge maden ned i kroppen. Men det er naturligvis heller ikke sundt at undgå at spise morgenmad, hvis du netop er sulten.

Æg og bacon

Forskning fra den [australske forskningsstyrelse CSRIO: https://www.bt.dk/mad-og-vin/derfor-boer-du-spise-mere-aeg-og-bacon-om-morgenen har tidligere vist] at du måske kan tabe flere kilo ved at spise æg og bacon til morgenmad.

Typisk får vi ikke nok proteiner i forbindelse med morgenmaden, men det kan du lave om på ved at spise æg, ost og bacon og sørge for at drikke mælk på samme tid. Det kan blandt andet hjælpe med at undgå, at du snacker for meget i løbet af dagen, da du sørger for at lægger en god bund fra morgenstunden.

Erstat et måltid med en sund shake

Det anbefales ikke at erstatte morgenmaden med en sund shake med proteinpulver hver dag, men det er de færreste, der har tid til at stå og forberede avancerede morgenmåltider hver dag. Derfor kan det være en god ide at forberede en sund shake, når du ønsker at sove lidt længere eller har et tidligt morgenmøde.

Du kan finde proteinpulver med mange forskellige smage, og personligt foretrækker jeg proteinpulver uden smag. Den pulver blender jeg sammen i en shake af en blanding af frugt og grønt. Det kan fx være selleri, æble, banan, jordbær, agurk, eller fersken. Generelt prøver jeg mig frem alt efter, hvad jeg er i humør til, men du kan også finde en masser opskrifter på nettet, hvis du ønsker at være på den sikre side.

Hvis du ikke har tid til at blende frugt og grønt sammen med proteinpulver, kan du alternativt købe en proteinpulver med smag som fx vanilje eller chokolade, som er blandt de mest populære valg. Her behøver du ikke en blender, da du kan investere i en shaker fra fx www.gorillasports.dk, som du kan bruge til at ryste blandingen sammen med og enten drikke den, inden du skal ud af døren eller tage den med dig og indtage morgenmaden, mens du tjekker de første mails.

Havregrød med æggehvider

Du kan starte også dagen med en lækker sund havregrød, som altid er et godt valg. Det kan godt være, at det lyder mærkeligt, men du kan også tilføje æggehvider til havregrøden. På denne måde tilføjer du ekstra protein til en allerede sund morgenmad og de ekstra æggehvider [skulle eftersigende: https://www.alt.dk/sundhed/morgenmad-med-protein hjælpe med at holde dig mæt] i længere tid. Du kan også servere din havregrød med lækre bær og nødder for at være helt sikker på, at du ikke begynder at spise usunde ting kort efter morgenens måltid.